| | | | |
Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
Taidemaalari
Tekstinikkari ja graafikko
Näytelmäkirjailija
Kuunnelmakirjailija
Pakinoitsija
Kirjailija

AD & Copy > Tekstinikkari ja graafikko

Tekstinikkari ja graafikko

LUOVUUS VOITTI TEKNIIKAN...

Jo ensimmäisessä insinöörityöpaikassani Imatran Voima Oy:ssä huomasin viihtyväni parhaiten tehtävissä, joissa sai ideoida, kokeilla ja luoda jotain tyhjästä. Niinpä hakeuduinkin mainos- ja markkinointihommiin heti, kun se vain oli käytännössä mahdollista.

Tilaisuus avautui, kun IVO:n tytäryhtiö Energistit Oy etsi markkinointipäällikköä konsernin sisältä. Pääsin rakentamaan uudelle yritykselle brändiä, tekemään esitteitä, videoita ja telkkarispotteja!

Se oli kieltämättä aluksi kivempaa kuin Maxwellin yhtälöt...

RAHASTA, KÄRSI JA UNHOITA...

Toimenkuvaani kuului mm. yhteydenpito mainos- ja mediatoimistoihin. Huomasin varsin pian, että koko mainosala on suoraan sanoen "yhtä kusetusta ja herkkäuskoisten siivotonta rahastusta".

Ei siellä pärjätäkseen tarvinnut olla alan kouluja käynyt - useimmiten riitti, kun vain uskalsi esittää asiansa riittävän vakuuttavasti. Aina löytyi yritysjohtajia, joiden mielestä "nämä viestinnän ammattilaiset" kyllä tietävät, mitä milloinkin piti tehdä.

Energistit Oy:n koko henkilökunta kesällä -87 (markkinointipäällikkö Ilkka Aaltonen, sihteeri Marja Hautakangas, toimitusjohtaja Juha Rinne)

Harmittavan usein näitä mielipiteitä vain piti kuunnella omien esimiesten suista. Omat lennokkaat ehdotukset ammuttiin alas sitä mukaa, kun niitä syntyi.

Sanoin itseni turhautuneena irti IVO:sta, menin puoleksi vuodeksi pieneen mainostoimistoon tutustumaan alaan sisältä päin - ja niin olin valmis perustamaan oman toimistoni!

HUUMORIA MAINOKSIIN!

Onnistuneen mainonnan kulmakivet ovat mielestäni aina olleet yksinkertainen idea, asiakasta "holhoamaton" lähestymistapa ja älykäs huumori! Varsinkaan viime mainittua elementtiä ei Suomessa ole juurikaan osattu käyttää.

Tökeröitä, yliampuvia ja kuluttajaa reippaasti aliarvioivia tekeleitä pääsee julkisuuteen joka päivä, mistä sitten aiheutuu yleinen asenne "se on kuule vaikea laji se huumorimainonta"! Parhaiten loppukuluttajaan tenhoavat kuitenkin sellaiset koukut ja sanaleikit, jotka vaativat auetakseen hieman omiakin hoksottimia.

Ostointoa lamaa esimerkiksi mainos, jossa tätimäisesti kerrotaan, että "nautit näistä siivekkeistä enemmän niinä päivinä, kun SITÄ on enemmän, mutta osaat myös olla käyttämättä niitä, kun SITÄ on vähemmän..." Mitä hemmetin "SITÄ"?! Itse en ole kertaakaan ostanut Libressejä, mikä on mielestäni vankka osoitus surkeasta mainonnasta.

SANALEIKIT PIDENTÄVÄT LEIKKI-IKÄÄ!

Oma mainosmiehen urani on jo vuosia sitten jäänyt vielä hauskempien töiden alle, mutta täytyy myöntää, että silloin tällöin tekee aina mieli vääntää slogan tai pari jonkun tuotteen myynnin edistämiseksi!

Verbaalihuumori jaksaa naurattaa vielä sen jälkeenkin, kun juntti- ja alapäähuumori alkavat kyllästyttää.

Sanaleikeissä ja -väännöksissä "pieni on kaunista".

HU-Yhtiöiden organisaatiokaavio puhukoon esimerkkinä puolestaan:

HU-Kassa (talous)
HU-Tilus (kiinteistöt)
HU-Rauta (maalliset kuljetukset)
HU-Rahti (kirkolliset kuljetukset)
HU-Jopinposti (ikävät koripallouutiset)
HU-Luvaton (laittomat savolaiskoomikot)
HU-Lapaluu (luihin ja ytimiin tunkeutuva juhlapalvelu)
HU-Tsu (ympärivuorokautinen tsupparipalvelu)
HU Cares (huolettomat päivähoitopalvelut)
HU Nose (ylimalkaiset huumekoirat)
HU'll stop the train (uhrautuvaa junansuorittamista)
Huvitutti (hauskat ja ikävät liikelahjat)
Hum Money Hey (rahaatuottavat yrityslaulukirjat)
Hulsingin konekirjoitusopisto (opi virheetön lyöntitekniikka)
Hukkumatti (vesilläliikkujan kätevät sepaluslahnat)
Hukkakaura (pellot kuntoon ilman HU-tukea)
Hurry Potter (ohuita lastenkirjoja kiireisille)
Hursti tietää - minne katosivat kodittomien joulurahat

Katso loput tästä.

KIELENVÄÄNTÄJÄ

Suomenkielen murteet ja vivahteet ovat aina olleet suuri rakkauteni. Sanoja sopivasti vääntelemällä voi tylsistä ja tavanomaisista asioista saada yhtäkkiä irti aivan uusia ulottuvuuksia ja syvyyksiä. Esimerkkinä pari työtä, joilla olen osallistunut valtakunnallisiin murresarjakuvakilpailuihin!

Aku Ankka Turun murteella
Aku Ankka Stadin slangilla
Aku Karjalan murteella

Muutamia mainos- ja grafiikka-alan työnäytteitä vuosien varrelta:

Logoja...
Mainoskuvitusta...

1987: Energisti-TV-spotit + melodia
1990: Pullonavaajasolmio
1991: Hummeriesite
1994-2006: Konserttilippuja
1996: Hummeripojat 10-vuotisjuhlajulkaisu
2000: Laulukirjaesite
2001: Hummeripojat 15-vuotisjuhlajulkaisu
2003: Villa Hummerheim -esite
2004: Waudeville-kuva
2006: Hummeripojat 20-vuotisjuhlajulkaisu
2011: Hummeripojat 25-vuotisjuhlajulkaisu
2016: Hummeripojat 30-vuotisjuhlajulkaisu